Cvičit při nachlazení?

Každého jednou za čas postihne všemi obávaná nemoc – rýmička a kašel. V této situaci má nadšený sportovec jistě velké dilema. Cvičit nebo necvičit? Ne vždy je to jednoduché a neměli bychom, jak je v dnešní uspěchané době zvykem, nachlazení podceňovat. Neustále se za něčím honíme, máme všelijaké povinnosti a na léčení nachlazení zkrátka není vždy čas. Proto se pojďte raději na chvíli pozastavit, a podívat se, jak to s nemocemi a cvičením je.

LEHKÉ NACHLAZENÍ

Při lehčím nachlazení jako je například rýma, ucpaný nos, kašel či lehká bolest v krku, trénink vynechávat nemusíte.  Dávejte si ovšem pozor, abyste při cvičení ještě více nenastydli, proto si vezměte teplé oblečení. Doporučujeme také intenzitu tréninku snížit, aby nedošlo k zbytečnému přetěžování organismu.

Lehké až střední zátěžové cvičení může skutečně proti nachlazení pomoci. A to díky tomu, že rozšiřuje dýchací cesty a krevní cévy, což pomáhá překonat nachlazení. Upřednostňujte spíše aerobní pohyb na čerstvém vzduchu, pokud to počasí dovolí nebo si zacvičte doma. Oproti silovému tréninku je aerobní cvičení vhodnější, protože se po něm kvůli regeneraci svalové hmoty tolik nezvyšuje spotřeba bílkovin. Právě bílkoviny jsou pro tělo v době nachlazení důležité pro tvorbu obranných látek.

Pokud se necítíte dobře, rozhodně se do tréninku nenuťte. I když obyčejné nachlazení není překážkou, mohlo by jít o počátek vážnější nemoci. Lepší vynechat pár tréninků, než si uhnat těžké nachlazení a necvičit tak mnohem déle.

TĚŽKÉ NACHLAZENÍ

Pokud se u vás projevuje těžší forma nachlazení, jako zvýšená teplota, otok mandlí, bolesti hlavy a dutin a silná bolest v krku, rozhodně doporučujeme trénink vynechat. Velká fyzická zátěž by tyto příznaky prohloubila a tělo by tak bylo ještě oslabenější. Naštěstí většina lidí je v těchto situacích unavená a vyčerpaná natolik, že o cestě do posilovny ani neuvažují. Ovšem pokud uvažujete, poslechněte raději své tělo a jděte si lehnout do postele. Díky tomu budete opět co nejdříve fit a budete se moci vrátit k tréninku. Nemusíte se bát, že bez cvičení přijdete o veškerou sílu a kondici.

Mnoho lidí se snaží, i při vážné nemoci zvládnout trénink a tak přicházejí na řadu léky, které potlačují symptomy nemoci. Vezmou si Paralen či jiný lék, aby potlačili příznaky a bolesti, a jdou si zacvičit. Je nutné si uvědomit, že horečka je obranným mechanizmem organismu proti infekci. Až poté, co se tělo infekce zbaví, klesne tělesná teplota. Při horečce kolem 38°C se metabolismus zvýší kvůli detoxikační činnosti jater a zvýšené aktivitě buněk imunitního systému. Pokud si tak vezmete lék na snížení horečky, jen tím zmatete mozek, že v těle už infekce není a teplota se tak sníží. S teplotou se však sníží i metabolismus a imunitní aktivita buněk imunitního systému. Organismus proto přestane bojovat s nemocí a když se vrátíte z tréninku, nemoc se vám může naopak ještě více zhoršit.

Závěrem bychom chtěli říci: poslouchejte své tělo! Pokud se necítíte dobře, vynechaným tréninkem katastrofu nezpůsobíte. Jsme si jisti, že spojení selského rozumu a našich rad se zvládnete správně rozhodnout, zda je trénink při nachlazení tou správnou volbou. Buďte opatrní a nespoléhejte na rčení – co tě nezabije, to tě posílí. Zdraví máme přeci jen jedno.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *